Han passat ja 7 hores des que ha acabat el concert, i encara sento l'adrenalina i l'emoció dels instants viscuts. Havia de començar a fer el post definitiu, desprès de dos apunts complementaris (el vídeo de Rolando Villazón i les 25 fotos), però entre els comentaris e interaccions incesants de Facebook i Twitter, m'ha costat concentrar-me.
Avui ha estat un gran dia per al Liceu, i per a tothom que estima l'Òpera al nostre país. Els treballadors del Liceu ha gestionat amb coherència, força i seny un conflicte laboral que es va desencadenar per causes totalment alienes a ells. El públic, la part del públic que estima l'òpera (no els dels "ecos de sociedad"), s'ha posat enseguida de la seva banda, amb suports diversos, però mancava un moment "d'intimitat" entre treballadors i públic. I els treballadors ens han fet el regal d'organitzar aquest extraordinari concert, on, a part d'ells, han col·laborat desinteressadament molts artistes.
El Concert L'ànima del Liceu ha començat avui a les 12 del migdia, enmig d'una gran expectació i d'un clima molt engrescador i positiu. S'ha convertit en un acte de suport i defensa de l'Òpera, de la professionalitat dels diferents col·lectius de treballadors del Liceu, d'aposta, per part del públic i de tots, per la dignitat del nostre Teatre, en uns moments difícils causats per gestions poc eficients i prioritats no culturals. Això s'ha plasmat en la llarguísima ovació inicial que el públic ha dedicat a tots els que estaven a l'escenari, a l'iniciar l'acte.
Ja tenia previst, abans de començar el concert, fer una crònica sense cap comentari negatiu cap als artistes que hi han intervingut: no era l'ocasió. Però no he hagut de reprimir-ho, i es que realment ha anat tot com una seda, tothom ha cantat magníficament, amb moments d'una bellesa que feia esborronar. Hem vist dalt de l'escenari diferents concepcions de com es canta: actuals unes, de fa unes dècades les altres, totes vàlides. Hi ha hagut diferents tipus de direcció orquestral, però totes elles magnífiques. Tot ha esta fluït i distès, tothom ha donat el millor i el public ha gaudit com poques vegades he vist en un teatre d'òpera.
Ha presentat l'acte Ramon Gener, amb la seva habitual simpatia, proximitat i desimboltura, que s'ha guanyat al públic des del primer moment.
Per fer un repas breu, Ainhoa Arteta ha estat deliciosa com a Manon; Alagna ha donat una lliçó magistral amb "Magische Töne"; Karine Deshayes m'ha sorprès molt positivament com a Rosina (m'agrada més encara que com a Charlotte, on l'havia vist al Werther de Lyon, amb Rolando com a director); Ildikó Komlósi ha cantat una racial havanera de Carmen; Cristina Obregón demostra que pot fer papers més protagonistes amb el Lied de Lulú; Linda Watson ha cantat una estremidora Isolda; Joan Pons ha esta fabulós com a Falstaff i Carlos Álvarez, molt adequat amb la "Canción de Manacor".
Entremig, i al finalitzar la primera part, la gran sorpresa de la nit: ha pujat literalment un piano des del fossar i ha aparegut Lang Lang, que ha interpretat La Campanella, de Listz....dir extraordinari és poc !!! Hi ha hagut un moment en que, de l'energia amb que interpretava, ha sortit fins i tot fum d'entre les tecles. El pianista xinés tenia avui un concert a l'Auditori de Barcelona, que també tindrà (està tenint, ara) una sorpresa: s'ha emportat cap allí a Roberto Alagna, que l'acompanyarà en algun moment a l'escenari. No és la primera vegada: l'any passat ja van actuar plegats a la Salle Pleyel de Paris, amb un programa de àries franceses poc habituals.
Un altre punt fort de la nit han estat els directors: Bertrand de Willy, Sebastian Weigle, Michael Border i Josep Pons, als que s'han incorporat també el director del cor, José Luis Basso, i el nostre estimat Guerassim Voronkov...al que havíem vist feia pocs minuts per la pantalla, darrere de Rolando Villazón, mentre aquest enviava el seu suport a l'acte des de Praga. Com ja sabeu els habituals del Blog, el mestre ha acompanyat a Rolando en tota la seva exitosa gira "Tresors del Belcanto", dirigint la Nuevo Mundo Chamber Orquesta.
També ha hagut la aparició estelar de Albert Guinovart, amb la seva composició "Arrebato", amb arranjaments orquestrals. La orquestra i el cor han sonat magnífics, amb ànima i força, tot el concert. La veu del entranyable apuntador Jaume Tribó, ha estat present en un dels vídeos, al final tots plegats han interpretat l'Al·leluia del Messies de Handel i els aplaudiments han estat llargs, llargs, llargs, intensos i sentits.
Segons ha comentat un lector, un càmera de TV3 li ha dit no es descartable que en algún moment s'emeti per televisió, donat que tenen l'enregistrament íntegre que han fet per a la pantalla exterior.
Segons ha comentat un lector, un càmera de TV3 li ha dit no es descartable que en algún moment s'emeti per televisió, donat que tenen l'enregistrament íntegre que han fet per a la pantalla exterior.
Aquí teniu el programa definitiu, l'audio de l'emissió per Radio Clásica i un recull de videos, emesos a la pantalla i de les actuacions, de diferents procedències, que il·lustren el que us he resumit, en ordre cronològic. - AL FINAL, UN VIDEO DE TV3 AFEGIT EL 23-04 -
Bertrand de Billy
G. Verdi: La forza del destino (Obertura)
G. Puccini: Sola, perduta, abbandonata (Manon) - Ainhoa Arteta
K. Goldmark: Magische Töne (Die Königin von Saba) - Roberto Alagna
G. Rossini: Una voce poco fa (Il Barbiere....) - Karine Deshayes
Sebastian Weigle
R. Wagner: Meistersinger (Vorspiel)
R. Wagner: "Wacht auf" - Cor
G. Bizet: Havanera (Camen) - Ildikó Komlósi
Lang Lang "La Campanella" Franz Listz
---
Michael Boder
A. Berg: Lied der Lulu (Suite) - Cristina Obregón
Bertrand de Billy
G. Verdi: La forza del destino (Obertura)
G. Puccini: Sola, perduta, abbandonata (Manon) - Ainhoa Arteta
K. Goldmark: Magische Töne (Die Königin von Saba) - Roberto Alagna
G. Rossini: Una voce poco fa (Il Barbiere....) - Karine Deshayes
Sebastian Weigle
R. Wagner: Meistersinger (Vorspiel)
R. Wagner: "Wacht auf" - Cor
G. Bizet: Havanera (Camen) - Ildikó Komlósi
Lang Lang "La Campanella" Franz Listz
---
Michael Boder
A. Berg: Lied der Lulu (Suite) - Cristina Obregón
R. Wagner: Liebestod (Tristan und Isolde) - Linda Watson
A. Boito: Mefistofele "Salve Regina" - Cor
A. Boito: Mefistofele "Salve Regina" - Cor
Josep Pons
G. Verdi: L'onore! Ladri. (Falstaff) - Joan Pons
P. Luna: Canción de Manacor (El Niño Judio) - Carlos Alvarez
M. de Falla: Danza final (Sombrero de tres picos)
G. Verdi: L'onore! Ladri. (Falstaff) - Joan Pons
P. Luna: Canción de Manacor (El Niño Judio) - Carlos Alvarez
M. de Falla: Danza final (Sombrero de tres picos)
Albert Guinovart "Arrebato"
Guerassim Voronkov
Obertura de «Die Fledermaus»
Jose Luis Basso
Tots - "Al·leluia" El Messies, Handel
Orquestra i Cor del Gran Teatre del Liceu
Orquestra i Cor del Gran Teatre del Liceu
AUDIO PER ESCOLTAR: Radio Clásica
Fila cero - Concierto extraordinario "L'ànima del Liceu" - 22/04/12
Fila cero - Concierto extraordinario "L'ànima del Liceu" - 22/04/12
AUDIO PER DESCARREGAR: CATALUNYA MÚSICA
descàrrega a través de WeTransfer (gratuït, sense registre)
disponible fins 7 maig
part I http://wtrns.fr/FR5MggaO2_
part II http://wtrns.fr/ti-Cgj57YRZZbi
vídeo villazonistasliceu
vídeo villazonistasliceu
vídeo villazonistasliceu
vídeo SOSLiceu
vídeo SOSLiceu
vídeo SOSLiceu
vídeo villazonistasliceu
vídeo villazonistasliceu
vídeo villazonistasliceu
vídeo teresa59
video TV3, de teresa59, afegit el 23/04