30 janv. 2009

LUCIA DE LAMMERMOOR, MET 29-01-09, crónica de Huhas1


Let's forget about 7 seconds. This is in the past forever. Yesterday performance was amazing. Rolando's singing was energetic and appealing. He was in great form, also inspired and full of determination to be at his best. Voice sounded full, compact and resilient. Singing was virtually perfect except one or two the smallest grain of sand in the top which 99% of audience did not notice at all. It did not change enormous impression from all outline of role
.

Sometimes you think that is impossible to act better that he does, but last night it was BETTER. May be vocal freedom allowed him to completely became Edgardo. He sang and acted with virile, masculine spirit. His lyrical moments were profoundly moving but death scene.. Believe me, I swear .. nobody, but NOBODY can does like he did yesterday.
Musically he was perfect as expected and at times even dictated his way to conductor. He got enormous ovation after last aria and many, MANY people thought that HE was the star of the evening.

Anna also was better, mostly because she did not struggle with top notes, she simply skipped most of them at all and chose downward alternatives. As of me, personally, it did not spoil anything, whole image of Lucia was there and performed with wonderful flexibility, amazing beauty in pianissimo, touching and special coloring.

Rolando was happy after. Full of sparkling energy, as always gave his time and smile to everyone who came to express gratefulness to The Artist.

.

18 commentaires:

  1. Yo te creo, Huhas 1, ¡qué placer escuchar a Rolando superarse a sí mismo en cada oportunidad!, me alegro infinitamente. ¡Gracias Huhas! y ¡Gracias villazonistas! como siempre, esperaba ansiosa estas noticias. Besos rolanderos.

    RépondreSupprimer
  2. thank you very much,merci merci beaucoup Huhas1 pour votre chronique. Que c'est rassurant pour lui et pour nous,et que c'est bon d'entendre que Rolando a retrouvé toute sa voix et le bonheur de chanter.
    amities
    Daniele

    RépondreSupprimer
  3. Thanks,Huhas1,thank you very much!!!! Estaba segura de que esto iba a suceder, no hay que darle más vueltas.Seguimos a un artista valiente y optimista 100%, no seamos nosotros los alarmistas!!!
    Arriba el Villazónpower!!!

    Me alegro por los dos, mucho.

    RépondreSupprimer
  4. Un grand MERCI à Huhas pour sa chronique -(très attendue)- si détaillée et si sensible.
    C'est un vrai plaisir et un soulagement aussi de savoir que "notre"Rolando a retrouvé toute son énergie.Je ne suis pas surprise qu'il ait dominé ses difficultés (dues probablement à un mauvais rhume) et que son interprétation soit exceptionnelle.
    J'espère qu'il en sera de même le 3 pour la retransmission radio et surtout le 7 où j'irai voir cette belle production au cinéma.
    Si j'ai bien compris, Anna a choisi d'être plus "sage" et de ne pas risquer des notes aigües qui ('pour la plupart) ne sont pas écrites, afin de limiter les sons stridents et faux émis malencontreusement lors de la première. Sa voix magnifique et son talent n'ont rien à prouver...
    Je suis très impatiente de voir et d'entendre les deux merveilleux artistes, si complémentaires que sont Anna et Rolando.

    Catherine

    RépondreSupprimer
  5. Great news! What is striking from your comment is that you felt he was Edgardo as I felt he was Hoffmann, Rolando's acting and singing is so striking in romantic roles,where he is the best at the moment.
    Yesterday's scavengers were not aware Rolando is Phoenix! But here the Villazonpower has no doubt about it!So pleased to read your 2nd night at the Met Huhas1!

    RépondreSupprimer
  6. Thanks so much Huhas1 for your great report ! =)

    RépondreSupprimer
  7. Huhas, merci pour ce compte-rendu qui doit soulager tous les villazonistas.
    Qu'il me tarde de le voir le 7 avec une Anna plus "sage" d'après tes commentaires.
    Après les rumeurs malveillantes lues sur un forum français ( pour ne pas vous choquer, je préfère ne pas le qualifier!!), je suis particulièrement heureuse de voir Rolando clouer le bec de ces hyénes hurlantes - et de quelle façon-
    viva Rolando

    RépondreSupprimer
  8. ....Y llegó la siguiente función, y cantó y encantó.
    ¡Tema zanjado!

    Gracias Huhas 1 !!!

    RépondreSupprimer
  9. Dear Teresa

    With all my respect to you I allow myself to be against putting on YTube some unfortunate moments.
    In case of Rolando you cannot imagine that it created The ARMY of enemies; ominous, envious, embittered, furious.
    They are so mean, they cannot stop to put him down, to bring all lies and other garbage on his head and some are ready to kill him. And it is all going on even after good performance.
    And it will be for years like it happened after Manon. It is almost two years since Manon in Liceu (he had some not good moments) but those ones still chew and repeat over and over again all possible insults.
    And this NOT going to stop at all. Is is the best enjoyment for them to look on somebody suffering.

    I think we have to be careful with the Internet because it is open and available for best and for worse.
    And last, but not least Rolando is very much wounded by this.

    RépondreSupprimer
  10. Si les villazonistas veulent se mettre en colère, qu'ils lisent les "horreurs" écrites sur la Cieca... J'ai honte pour eux !

    Internet est un remarquable moyen d'informations et d'échanges d'opinions, certes, mais aussi un moyen de diffusion parfois dangereux, comme chacun le sait.
    En ce qui concerne Rolando,je suppose qu'il commence à être "blindé", car sinon il ne pourrait plus mettre les pieds sur une scène.
    Cela dit, cela n'excuse nullement les débordements "venimeux" de certains...(Le Forum français en question, ci-dessus, en fait partie...malheureusement)

    Catherine

    RépondreSupprimer
  11. Huhas1 a raison quant à YT ,j'ai commencé par là ,à poster sur ce fil de Manon pour Rolando car j'en ai vu deux de Manon au Liceù et rien ne s'est passé comme on le dit sur ce fil ,en plus on exploite l'image et le son très précaires.
    C'est vrai les soi-disant puristes des notes écrites et non chantées se déchaînent sur les deux bords de l'Atlantique, parce que la surmédiatisation joue à fond dommage.C'est à déplorer mais c'est le système et Rolando a l'éducation et la philosophie qu'il faut pour faire face à tout ça .Espérons pour lui que son énergie que nous connaissons bien sera au rendez-vous de ces deux dates.
    Amitiés à toutes et tous!

    RépondreSupprimer
  12. Je partage complétement l' opinion de Catherine, Yvette, Huas1.
    Lorsque je poste des vidéos de Rolando sur You Tube, la note commence d' abord par 5 étoiles puis dans les jours qui suivent, la note est rabaissée et les critiques arrivent; je me demande quels sont ces règlements de compte.

    Rolando, comme tout artiste, peut avoir des moments de fatigue, mais il n'en reste pas moins excellent.

    Je peux comprendre que selon les goûts la voix séduise ou ne séduise pas mais je n' admets pas les critiques tout près de la grossièreté.

    Pourquoi faire mal moralement à un artiste qui est un homme aussi aimable et sympathique. Etre fan d' art lyrique ne donne pas le droit au lynchage.

    J' appelle au respect de l' être humain et de l' artiste.

    J'ajoute qu' aimant énormément ce que nous apporte Rolando, je suis très peinée quand je lis les commentaires des videos le concernant que je poste sur YT; je souhaite que Rolando n' en souffre pas autant pour pouvoir poursuivre avec énergie et force morale.

    J' attends avec impatience la représentation du 7 février que je vais voir au cinéma; ce devrait être pour moi un grand bonheur.

    Eliane

    RépondreSupprimer
  13. Soy un enorme fan de Rolando Villazón pero me parece que tengo la flexibilidad mental suficiente para aceptar que Rolando no es el tenor preferido del 100% del público operístico.Mi opinión resulta mucho menos flexible cuando constato el odio vertido en internet contra artistas de esta categoria.Da la impresión que bajo el anonimato se esconden las pasiones más bajas que provienen de personas con un denominador común.Un desesperado afán de adquirir una notoriedad que su vida particular no le otorga.Insisto bajo ningún concepto defiendo una uniformidad de criterios,pero aquellas opiniones que vienen presididas por el odio me intersan bien poquito,será que las personas que lo utilizan carecen en sí de interés.

    RépondreSupprimer
  14. Bien, creo que entre todos lo habéis dicho todo:

    Huhas1, entiendo perfectamente tu opinión sobre el video de Youtube. Decidimos ponerlo en el blog porque hay que asumir que a Rolando se le quebró la voz, y que el video circulaba ya por todos los blogs y foros. Pero, para mi, el valor del video es el totalmente respetuoso y cálido silencio del público y el arranque de Rolando cuando contínua con fuerza y valentia.

    Con respecto a lo que decís muchos de vosotros, es cierto que hay alguna gente a la que le gustaria verlo hundido. Ciertamente, Dandini, siempre hay algunos con vidas muy tristes y mediocres que intentan sobresalir a base de sentenciar y pontificar en foros y blogs. Lo que sería curioso de analizar es el porqué Rolando es uno (que no el único) de sus objetivos preferidos. Un elemento, seguro, es que despierta pasiones y el público le adora. Pero claro, para estos individuos esto no es mas que un sintoma de "comercialidad" y "banalidad". Y el público, para ellos, es un conjunto de autenticos ignorantes que osan ir a la ópera, distorsionando y molestando a los realmente entendidos y eruditos, los unicos que tienen derecho a asistir y a juzgar, o sea, ellos.

    Pero se les acaba el tiempo, se les acaba la época. La ópera es ya del público que llena los teatros, el de antes y el nuevo, y que aplaude a rabiar, respeta y adora a aquellos cantantes que son capaces de comunicar, emocionar y apasionar.

    RépondreSupprimer
  15. I think there are plenty of people who take pleasure from other's misfortune.

    I think there are plenty of people who are convinced that nothing or nobody is as good as the fading memories from their youth.

    I also think that no artist - or person - is perfect, and to pretend that mishaps don't exist is a bit like Communist propaganda. I sometimes read the bulletin board run by Universal Classics and Jazz for Katherine Jenkins fans. No negative review or article is allowed, and anyone who criticises her has their comment deleted and their membership withdrawn. I think that it's wrong and it reads badly.

    There are ways of expressing criticism that are not personal attacks, although I realise that sometimes these get lost in the translation.

    I think you were right to draw attention to the YouTube clip. Then people can listen and understand that many of the internet opinions are hysterical over-reactions.

    Also, if one never criticises, people then see the praise as being from someone with no judgement.

    RépondreSupprimer
  16. Eliane, soyez tres bienvenue !
    Nous attendons vôtres impressions du 7 fevrier, et vous retourner a lire ici!

    RépondreSupprimer
  17. Dear Gert, thank you very much for your opinions

    Muchas de las personas que escribimos aquí somos lectoras fieles de tu blog, y tu opinión es siempre sensata y fundamentada.

    RépondreSupprimer
  18. Dear Gert, who said it should be NO critic. Of course intelligent, civilized critic, contains analysis and even advices is perfectly fine.
    But I was talking about unbridled, frenzied, malevolent, insulting on a personal level writings. Without one normal human word. Even printed newspaper's critic (AP) was incorrect and mean.
    It is unbearable and unfortunately we cannot do anything about it. Rolando is very sensitive human being, we only can guess what he feels

    RépondreSupprimer