29 avr. 2011

ROLANDO VILLAZÓN CANTARÁ EN LA OPÉRA ROYAL DE VERSAILLES



A la espera de que se publique en la web de Rolando Villazón su calendario oficial para la próxima temporada, voy adelantando los eventos que vamos conociendo a traves de las programaciones de los teatros...que ya son muchos. A este paso, cuando se publique el calendario en la web, casi no habrán novedades respecto a lo adelantado en el Blog.

Gracias a Anne Marie, os puedo informar de que Rolando cantará en la Opéra Royal de Versailles el día dos de abril de 2012, en un concierto denominado "Trésors du Bel Canto", del que se desconoce exactamente el programa.




12 commentaires:

  1. FANTASTIQUE NOUVELLE !!!!

    ENFIN Rolando chante en France, et dans un lieu prestigieux.

    YOUPIEEEEEE !!!!!!!!

    RépondreSupprimer
  2. catherine la parisienne29/04/2011 13:41

    "Trésors du Bel Canto" : voici des termes merveilleusement appropriés à la présence de Rolando dans le cadre magnifique de l'Opéra Royal de Versailles....
    Un grand bonheur en perspective !

    RépondreSupprimer
  3. Wonderful! I don't think that Rolando has done an all bel canto program before. This will be another difficult progrom full of fireworks. He certainly continues to pursue the challenging. I can't wait to see the program.

    You go, Rolando!

    RépondreSupprimer
  4. Ja, ja, pues sí Joanna, Rolando no deja de sorprendernos!... belcanto... Seguro que estoy equivocada, pero siempre había asociado belcanto a cantantes ligeros... Si alguien me puede ilustrar sobre la cuestión lo agradeceré. La verdad es que siento curiosidad. Y sea lo que sea, seguro que Rolando lo abordará desde la máxima profesionalidad y el pleno convencimiento en lo que hace. Y seguro que más de uno se estará frotando las manos a la espera de nuevos motivos para criticarle, je, je. Que si el belcanto no se canta así, que si no ataca los agudos como debería, que si la actitud no es la correcta... Pues yo también me estoy frotando las manos porque normalmente las piezas que entran dentro de lo que se denomina belcanto me encantan, así que espero disfrutar mucho, mucho!

    RépondreSupprimer
  5. Ha, ha, Judit, you're right--I don't think Rolando will run out of surprises any time soon.

    My understanding of bel canto is that it is primarily comprised of works by Donizetti, Rossini, and Bellini, and it is characterized by a high degree of difficult ornamentation, incredible vocal agility, and perfect legato--seamlessness through the vocal range. Given the fact that Rolando has done pretty well with a certain opera by Donizetti ;-) and his recent brilliant forrays into baroque opera and Mozart, with their insanely difficult coloratura, bel canto seems like the next step towards the challenge and discovery that Rolando is so hungry for.

    Is this a surprise? Yes and no. No for the above reasons. Yes, because many will say that Juan Diego Florez "owns" bel canto, and it is simply crazy to offer up bel canto any other way. There will be many comparisons with JDF, but Rolando seems to thrive on being told he can't do something or shouldn't even try. Many critics will get their underwear twisted into knots over this. Others will die in fits of apoplectic fury. Oh, dear. Losing a few critics will, of course, break our hearts. ;-) The criticisms will be the same as they were for the baroque music and Mozart. Same old. How tedious.

    Needing to be challenged, learning new things, and going out of his "comfort zone" are a large part of who Rolando is as an artist. Look at the other star tenors out there now. They mostly stay in their comfort zones, they play it safe, and they do very well. They have a niche carved out that they will comfortably inhabit for their entire careers. Rolando is like a fish that needs to keep moving so that water can flow through his gills to bring him the oxygen that keeps him alive. If he stops, he dies. Rolando will cease to be Rolando when he gets comfortable at what he does. I don't foresee that happening. Ever. He would feel that he had died as an artist, I'm sure. It will be a cold day in hell and pigs will fly before that happens.

    RépondreSupprimer
  6. En général, on lie le terme „bel canto” uniquement aux opéras romantiques italiens. Cependant, les fondements du bel canto ont été posés par Monteverdi.

    Mozart, Händel, Vivaldi sont considérés comme les compositeurs du bel canto « classique ». Au sens de la belle ligne et la beauté du son, exigées dans les airs de Mozart, le bel canto y apporte une gamme étendue et enflammée des coloratures.

    Et ce n’est qu’après eux que viennent Rossini, Bellini et Donizetti considérés comme les plus fameux compositeurs du bel canto « romantique ».

    Après avoir chanté tous ces quatre compositeurs, Rolando ne fait donc que continuer à plonger dans l’art du bel canto.

    Le secret du bel canto réside dans la continuité du son, la capacité du chanteur de passer d’une phrase musicale à la sivante sans interruption, le soutien des passages pour créer une merveilleuse ligne du chant. Il est caractérisé par la légèreté, la flexibilité et la facilité du chant et par une élégance et une virtuosité, extrêmes de la performance.

    La voix envoûtante de Rolando, la plus belle voix au monde, nous offre toutes ces merveilleuses qualités.

    RépondreSupprimer
  7. La définition du Bel Canto c'est l'art du chant lyrique, basé sur la beauté du timbre, et recherchant une certaine virtuosité, vocalises, ornements etc.
    Avec Handel Rolando nous avait dèjà étonné par son agilité vocale.
    Depuis il interprète Vivaldi (Ercole) et maintenant Mozart avec une virtuosité qui va en grandissant.
    Mais Rossini !!!! à mon humble avis Joanna, cela ne convient pas à sa tessiture, et demande une extrème agilité, une facilité dans les aigus,(l'exemple par excellence est bien sur Juan Diego Florez) que Rolando n'a pas.

    RépondreSupprimer
  8. catherine la parisienne30/04/2011 15:56

    Joanna, j'aime beaucoup ton analyse de la "nature" de Rolando et ta comparaison avec le poisson... (n'est-ce pas, d'ailleurs son signe astrologique ?)
    Comme il le déclare lui-même : "le risque toujours le risque"... et c'est l'une de ses grandes qualités que de savoir en prendre, car cela lui permet aussi de se renouveler...

    RépondreSupprimer
  9. A ver si para entonces mi "guardiola" (en México, mi "cochinito") ya tiene los suficientes euros para darme un garbeo por París... Crucen los dedos!
    Abrazos villazonistas!

    RépondreSupprimer
  10. Ja, ja Joanna, not even Rolando himself could explain so well this inner force that what drives himself constantly to the limits! I absolutely agree with you, stay by Rolando and you will have a quite "agitated" live as a follower, buy you will indeed experience EMOTION in its pure state and will be over the moon very very often. The other thing with Rolando is that he is somehow "contagious": once you get to experience not only his voice but his personality, his temperament, the way he understands life, you can simply not forget him or think of him in terms of just "one more tenor". That is why Rolando is not simply an opera singer but an Artist (with capital letter) and a communicator. And that is why he is so special. And that is why so many people love him. Going back to belcanto, you're right, the term is wide enough and Donizetti tenor roles are considered so, but I confess when I think of belcanto what comes to my mind are some pyrotechnical coloratura arias and therefore, yes, I confess JDF comes immediately to my mind. As I said, I can't wait to see how Rolando approaches this new challenge!

    RépondreSupprimer
  11. Danièle, I think a lot of people will agree with you about Rossini. The only thing I've ever heard Rolando sing by Rossini is La Danza, which we all love. How about something completely insane from Otello? Rolando is fascinated with Verdi's Otello, and I think the character in general, so you wonder if he's considering something here. I think he will choose very carefully the arias that speak to him personally. I can't wait to see what's on the program.

    Catherine, I hadn't even thought of his astrological sign! Good catch! (OK, that was an extremely lame and pathetic fish pun, but I couldn't resist. :-))

    Judit, our Artist's habitual inner restlessness is here to stay. It's not about the discovery but about the quest. I think his whole approach to art is "What if...?"

    RépondreSupprimer
  12. Muy interesante esta nueva aventura, aunque, de hecho, en el repertorio de Rolando, sobre todo en el discográfico, siempre ha habido interpretaciones de Bel Canto. Puedo recordar que Rolando ha cantado ópera o arias de L'elisir d'amore, Lucia de Lammermoor, Don Pasquale, La Favorita (Donizetti); de Il Giuramento (Mercandante), La Danza (Rossini). Aunque es cierto que no existe registro de ninguna aria de este último, o de Bellini, que recuerde. En el recital que tiene tres dias antes de este de Versailles, el del 30 de marzo en Baden-Baden, consta que interpretará arias de V. Bellini, G. Donizetti, G. Rossini y G. Verdi., y exactamente lo mismo consta en el de tres dias despues (5 de abril), en Munich. O sea, que es como una mini-gira belcantista.

    A mi personalmente el Bel canto, o al menos las manifestaciones que se toman como más características de este estilo, no me entusiasman especialmente. Para mi la técnica vocal debe esta al servicio de la expresión, y la pirotécnia de las coloraturas, cuando se centra su atención sólo en ello, me parece aburrida y vacía. Por eso no suelo disfrutar con los grandes cantantes que dominan este estilo: porque me aburren muchísimo. Será un reto, como decís, ver como aborda Rolando la compaginación de los alardes vocales con algo que es irrenunciable e inseparable de su esencia: comunicar, transmitir, emocionar. Y puestos a elegir entre las tres opciones disponibles, creo que no faltaré a la cita de Versailles.

    RépondreSupprimer