foto: La Scala |
- Muchas gracias a Luvi y Eleonore por sus magníficas crónicas -
Adoro l'atmosfera che si respira fuori dal teatro appena prima di una recita, specialmente fuori da un tempio come la Scala. A sorprendermi ulteriormente ieri è stata la nutrita presenza di giovani: mai visti così tanti più o meno coetanei all'opera prima di allora, una buona fetta del pubblico che ha riempito la sala quasi al completo.
Benché il genio mozartiano non sia il più affine alla mia sensibilità ho apprezzato molto la qualità della realizzazione sotto ogni punto di vista.
Come sempre impeccabile la guida di Barenboim e straordinario il suono dell'orchestra. Bravi anche gli interpreti, un cast molto equilibrato capitanato da Rolando, che si è mostrato perfetto per la parte: un ruolo esigente ma che ben si adatta alla sua vocalità come alle sue qualità di attore, alla sua inarrestabile dinamicità. Completamente a suo agio, anche nella parte acuta più spinta, ha saputo esprimere bene gli aspetti tragicomici tipici in Mozart, e si è rivelato in perfetta sintonia con Adam Plachetka, nel ruolo corrispondente dell'altra coppia.
Lo spirito della prestazione teatrale a loro richiesta, che comprendeva corse a piedi nudi, rotolarsi dalle scale, e addirittura sporcare i candidi abiti, si incastrava perfettamente a una scena incredibilmente contemporanea, condita con un raffinato minimalismo un po' anacronistico per il contesto settecentesco, ma sicuramente di grande impatto: un luminoso openspace ed un giardino, scale prive di ringhiera...
Bene anche Pertusi e la Malfi, nei loro ruoli da registi della vicenda, e lo stesso vale per le protagoniste femminili, Katija Dragojevic e Maria Bengtsson, anche loro molto affiatate: particolarmente intenso il soprano, applauditissimo alla fine, come anche Rolando, già premiato precedentemente al termine di un'ottima esecuzione della sua aria, Un'aura amorosa.
A parte un paio di brevi interruzioni per gli applausi durante lo svolgimento dell'opera, una delle quali non prevista e severamente punita dallo sguardo severo del Maestro Barenboim, il pubblico ha tentato di preservare tutto il suo entusiasmo per la fine, quando il fragore degli applausi ed i ripetuti bravo hanno riempito ogni angolo della sala, rendendo indispensabile la prolungata permanenza dei protagonisti.
Straordinario Rolando, un artista completo che ha dato anima a un Mozart sublime ed amaro che, senza di lui, non avrei mai immaginato di andare sentire a teatro!! BRAVO!!
Luvi
My missing Cosí and the
last performance of this Rolando-series at La Scala
Enter La Scala for a
Rolando evening is a breathtaking moment. Enter this House after a huge painful
disappointment caused by the strike - is even much more emotional. I had my
first Cosí at the premiere and a ticket for the last one, but each performance
is unrepeatable and unique, and to lose an evening with the voice of Rolando
... still I don't find the right word to describe it.
When I have tickets for
several performances of a same staging, I follow with interest the changes and,
especially, try to understand their cause and meaning. As the spectators are
different for each evening, why to modify certain details of the concept?
Already at the first time,
I loved the staging of Guth, with all its unusual, colourful events and fresh
approaches, but I am sure that most of these exciting details escape the
attention of those who attend only one performance. Some elements which I have
found particularly fascinating and extremely offbeat, out of the ordinary: The
changes of the parts of Ferrando's and Guglielmo's suits (shirts, pants,
jackets) show the changes in Fiordiligi's and Dorabella's love. In the first
and last minutes of the opera, the two men wear the same suits, and Guglielmo
wears it even during the moments when Fiordiligi wants to remain faithful and
struggles with her feelings. At the beginning of the "courting",
Ferrando y Guglielmo wear a white suit, and when the girls accept their love,
they remove the jacket. Later they no longer have their white pants, they wear
the black ones of their oiginal suits.
Another detail that has
captivated me: The "penetration" of the garden into the room. The
garden means the new love of Fiordiligi and Dorabella, and this garden remains
in the room even after the return of Ferrando and Guglielmo ...
However, there are
elements whose meaning remains hidden for me. The greatest secret: Why the two
"Albanians" are always, in every moment, barefoot?
And another secret, with
the orchestra of La Scala. Even at the fourth performance of this opera, some
wind instruments played with errors! But
the rest is Mozart, at his best with Barenboim!
I liked the singers:
Pertusi with his beautiful bass-baritone and his great Don Alfonso, Maria
Bengtsson, especially in the incredibly difficult and complicated "Come
scoglio" and her great arias in the second act, Katija Dragojevic in
"Smanie implacabili", "Io lo farei", "Che imbroglio
nacser deve"... and Serena Malfi as a fantastic Despina in every scene.
This time, Adam Plachetka seemed to be vocally less convincing.
ROLANDO
I love this Ferrando with
the magnetic strength of Rolando's personality. His presence dominates the
stage, and we can recognize his "own" humorous elements added to the
events. At the premiere, I loved more "his" first act, with the
arrival of the "Albanians" and with the tremendous poison scene, but
at this last performance, also "his" entire second act was terrific:
his duet with Guglielmo, the serenade, the "marriage scene", ...
Rolando gave us magic
moments. His liquid gold voice captured the hearts with "La fenice é
Dorabella", "Una bella serenata far io voglio...", "Il mio
labbro palpitante", "Abbracciami idol mio", "Per la man che
lieto...", "Amor, il nume si possente", "... che alle vive
faville...", "Un'aura", "Son di Giove innanzi al
trono?", "Non,tu sei l'alma mia dea", "Un quadretto piú
giocondo", "Secondate, aurette amiche", "Son pronto, o
cara", "...in me solo tu vedi", "Ma per farti felice",
"...ma tu mi guardi e poi sospiri", "Numi, tante promesse", "Abbi
di me pietá", "Cancellarla?", "Le voci d'amor", ...
I love Rolando's voice not
only in the solo arias, but also in the duets, trios, quintets, sextets where
his sunny voice shines above everything else.
Eleonore
Fotos: La Scala
Preciosas las dos crónicas y creo que complementarias, qué delicia poder escuchar a Rolando en toda Europa. Siento sana envidia y agradecimiento por las generosas crónicas que nos hacen compartir las actuaciones de Roli, sus compañeros, directores y orquestas a todos aquellos que no podemos asistir. Gracias Luvi, gracias Eléonore!
RépondreSupprimerMerci beaucoup à nos aimables chroniqueuses Luvi et Eleonore.
RépondreSupprimerLeurs chroniques se complètent idéalement et traduisent parfaitement leur enthousiasme et leur bonheur d'avoir assisté à l'ultime Cosi de Rolando à Milan.
J'ai eu le grand bonheur d'assister au deux premières représentations, c'est un luxe que je souhaiterais renouveler régulièrement !!!!!
Aussi merci infiniment à toutes les amies qui suivent Rolando dans presque toutes ses représentations, de nous faire partager leurs sentiments de bonheur et d'enthousiasme . C'est un très beau cadeau !!!
et merci ROLANDOOOOOOOOOOOOOO !!!!!!!
Une fois encore, la lecture du blog nous permet d'avoir une vision très large d'une même représentation, avec le ressenti bien différent de chacune de nos deux talentueuses chroniqueuses !. Un grand Merci donc, à Luvi et Eléonore.
RépondreSupprimerComme Luvi, je ne suis pas une passionnée de la musique de Mozart que je commence à mieux connaître grâce à Rolando. Comme l'écrit Eléonore, avec sa passion contagieuse, Rolando a une force magnétique qui fait de lui, dans chaque représentation, le centre d'intérêt, tant par la qualité de son chant que par l'impact de son jeu complet de comédien. Il persuade, il séduit, il partage et parfois je me demande quel est son secret pour être si parfaitement à l'aise dans tous les répertoires qu'il aborde.
Un nouveau défi l'attend, le mois prochain, avec "L'enlèvement au sérail"que je découvrirai grâce à LUI .....
Merci, cher Rolando !!
Many thanks once again for the chronicles (Eléonore and Luvi), and for the photos Teatro alla Scala. Thrilling evening after the indescribable disappointment in 27 May.
RépondreSupprimerVery modern design, very modern staging, very modern music of Mozart.The play and the music was captivated, and first of all Rolando's Ferrando.
Thank you Rolando for this Ferrando!
Merci à tous les deux chroniqueuses excellentes!! Vos chroniques font mes vacances très agréables.
RépondreSupprimerBrilliant chronicles and photos. Very enjoyable to read and to dream about being back at La Scala again. Thank you very much Eléonore and Luvi. And hugs to Teresa and the Villazonistas. Especially Marion - it was lovely to meet you x
RépondreSupprimerNow I know who thesilverrose is !!! Thank you very much again for your kindness during Rolando's last COSÌ on Monday in Milano.
SupprimerPrego Marion :) It was a wonderful evening. Hope to see you again in London in Octoberx
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